zondag 29 januari 2017

Ontbijt

Ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag, wordt er gezegd. En diep van binnen weten we ook wel dat het belangrijk is. Na een nacht lang slapen de dag weer aankunnen. Je energie weer aanvullen en zo weer een nieuwe dag beginnen.

Maar, alles leuk, lief en aardig, een goed ontbijt maken kost ook tijd.
Door de weeks kom ik vaak niet verder dan snel een bakje yoghurt met wat muesli, of een boterham met een plakje vleeswaren.

In het weekend, dan wil ik nog wel eens uitpakken. Een eitje met wat groenten en kaas op een geroosterde boterham.
Of een van mijn favorieten
Dessertrijst met frambozen. Heerlijk warm en met wat zoetstof lekker zoet. En dan de frambozen en beetje fris-zuur. Yum. Maar zo'n 10 minuten roeren terwijl de melk kookt en zo de rijst gaart. En met halfvolle melk 8 sp.

Maar, nu heb ik iets ontdekt: overnight oats. Google het even en je vind honderden recepten, je kunt het zo gek (en zo ongezond) niet verzinnen of het is er, maar er zijn ook heel veel gezonde varianten vinden.

Strawberry cheese cake.
Dit is een variant 5 sp., waarvan 1 onderdeel eigenlijk luxe was.
125 ml alpro unroasted ongezoet (0 sp), 30 gr. magere franse kwark (0 sp), 20 gr. creme fraiche light (die had ik nog staan, daarom ging die er in (2 sp), 30 gr. havervlokken (3 sp), verse aardbeien (een paar op voorhand er al ingesneden, een paar die ochtend er nog bij gedaan) en wat zoetstof voor de smaak.

Het voordeel van overnight oats, zoals de naam al zegt, ze staan een avondje. Je maakt ze in de avond en zet alles koud in de koelkast. De volgende ochtend roer je door en voeg je eventueel nog wat fruit toe. En je hebt een heerlijk ontbijt. Dit alles kost nog geen 5 minuten tijd. En de volgende ochtend kun je het op of je gemak thuis eten. Of mee naar je werk nemen en daar op eten. 

Toen ik er eerst over hoorde dacht ik: "jakkes, dat wordt een kleffe toestand, die havervlokken die een avond hebben staan weken".  Maar dat is absoluut niet waar. De vlokken gaan bijna op in de melk, je ervaart ze niet meer als losse deeltjes. Voeg wel wat kwark of griekse yoghurt toe, dat maakt het nog wat romiger. In het hier bovengenoemde recept staat de creme fraiche, zo werd het bijna cheese cake. Erg lekker, maar niet echt nodig.

Zoals ik al schreef, je kunt eindeloos variƫren. Zo heb ik ook al carrot cake versies gemaakt, met geraspte wortel en wat rozijnen. Zo heb je zelfs 's ochtends vroeg al groente op. Nog een extra pluspunt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten