vrijdag 20 januari 2017

Aardappel-pompoen quiche

Gisteren een nieuw recept uitgeprobeerd en dat deel ik graag met jullie.

De aardappel-pompoen quiche van Weight Watchers.
Ik hoorde zoveel over hoe lekker pompoen is. En ik was eigenlijk nooit verder gekomen dan een pompoensoep op het werk (die overigens goed smaakte) dat ik, toen ik dit recept zag, mijn kans greep om eens iets met pompoen te maken.

Het is een flink recept met veel werkzaamheden.

Eerst het deeg voor de buitenrand maken.
Dat ging goed. Wel flink duwen om het deeg uit te rollen. Zorg dat je je aanrecht bestrooit met wat bloem, want anders wordt het een grote plak bende. Je moet best wel een flinke plak uitrollen. Dus training voor mijn armen had ik dan ook meteen gehad.
Ik heb als vorm de welbekende bloemvorm van Weight Watchers gebruikt. Je kunt makkelijk aan de hand van de bloemblaadjes punten snijden. Alleen is 1 punt hieruit dan wel anderhalf punt uit het recept.

Daarna het snijden! Ik heb gemerkt dat sinds ik met Weight Watchers bezig ben de helft van mijn koken bestaat uit het snijden van de groente.
Moet je kijken wat een hoeveelheid:
Lekker kleurrijk, al dit tinten!

Al die groente even aanbakken met wat hamblokjes en later ook nog de appel. Het rook al heerlijk (en ik had inmiddels honger, moeilijk om niet te snoepen dan!).

En daaroverheen nog een mengsel met ei, kwark en creme fraiche (officieel moest er sour creme overheen, maar die heeft mijn AH al een paar weken niet meer in het schap).
Daarop nog een laagje geraspte kaas. En dan is dit het resultaat voordat het de oven in gaat.

40 minuten in de oven. Gaf mij mooi de tijd om de aanrecht weer op te ruimen, de vaatwasser alvast te vullen, een rondje te wandelen en mijn bordje voor het eten klaar te zetten. Hoe zo efficiƫnt gebruik van mijn tijd ;-)



Mooi he! Zo leuk met die bloemetjes-vorm. En het huis ruikt heerlijk!
En dit is dan een punt.
Je ziet mooi de stukjes aardappel, pompoen en appel zitten. En de hamblokjes. De prei geeft een mooie groene touch.

Het eindoordeel. Erg lekker! Wel veel werk, maar dat was het wel waard. Ik had willen voorbereiden, maar dat was er niet van gekomen. Het duurde toch wel 45 minuten om het deeg te maken, de groente te snijden en te bakken, en alles tot 1 quiche te maken. Daarna ook nog eens 45 minuten in de oven. Dus voorbereiden of vroeg beginnen is hier een tip.

Verder wil ik wel kijken of ik de bodem misschien kan vervangen voor filodeeg. Nu is het 25 punten voor alleen de bodem (wel voor de hele taart hoor!). Maar dat is dan toch 9,4 sp voor 1 punt van de quiche (en 1 is niet voldoende als een avondmaaltijd). Wat dan toch 19sp voor een avondmaaltijd wordt. En dat is me te veel. Als ik 10 vellen filodeeg zou gebruiken (en dat is een hele flinke laag!) dan zou het op 7,4 sp voor een punt komen. Toch al iets redelijker. 

Op naar een volgende test!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten